domingo, 20 de mayo de 2012


Sessió 27/03/2012, a l'EAP TERRES DE L'EBRE.

Avui la Clara m'ha ensenyat com es fa una demanda d'intervenció fisioterapeutica, partint de dos casos.

CAS 1: Alumne de P4 amb dictamen. La demanda inclou les dades bàsiques de l'alumne, a més del motiu de la demanda. Les dificultats observades, en aquest cas problemes de motricitat fina i motricitat gruixuda.
Els pares no podem portar a la nena a la fisioterapeuta del CDIAP, perquè no tenen mitjà de transport. També s'adjunta l'informe realitzat pel pediatra del CAP.
Es farà una derivació interna a la fisioterapeuta del EAP.

CAS 2: Alumne de P3 sense dictamen. El motiu de la demanda és baixa coordinació de moviments, mal control postural, baixa coordinació oculo-motriu. Al primer trimestre havia d'assistir a la fisioterapeuta del EAP però no ho van fer perquè estaven al Marroc. S'adjunta a la demanda un informe amb observacions realitzades per la mestra i per la psicomotricista del nen.


Un cop elaborades les demandes, ajudo a la Clara amb la correcció de les proves EFAI 1. L'EFAI 1 és una prova què passa col·lectivament a alumnes de 2n fins a 4t de primària, hi ha continguts de memòria, raonament, numèric i verbal, raonament perceptiu, raonament espaial, a més d'una autoavaluació sobre com ha anat la prova.

L'EFAI avalua la intel·ligència general, s'avalua la capacitat d'actuar de l'individu per resoldre àgilment diferents tipus de problemes que puguin implicar aspectes verbals, numèrics o conceptes abstractes i simbòlics. En general reflexa la seva agilitat i aptitut per raonar i establir judicis, comprendre relacions i utilitzar eficaçment el coneixementadquirit. Pot predir el seu potencial per adquirir nous coneixements de forma àgil i efectiva.

En cas d'obtenir resultats baixos:
· Pot haver la presència de certes limitacions per executar processos mentals complexos que requereixin abstracció i treballar mentalment amb diferent tipus d'informació.

· Baixa capacitat per jutjar, comprendre i raonar amb diferents tipus de contingut o lentitut en el processament de la informació.

· Certes dificultats a l'hora d'adquirir nous coneixements i informacions. Pot requerir més temps i un ensenyament més directe i supervisat per adquirir determinats coneixements.

Si s'obtenen alts resultats:

· La capacitat per executar àgilment processos mentals complexos que impliquin la conceptualització i transformació de la informació.

· Satisfactòria capacitat i agilitat per jutjar, comprendre i raonar amb diferents tipus de continguts.
· Bon potencial per adquirir nous coneixements.



La Clara m'explica altres proves què es realitzen amb alumnes d'Educació Primària:

· TALEC (Test d’Anàlisi de Lectura i Escriptura en Català): Bateria diagnòstia per l'avaluació i diagnòstic del llenguatge, parla i veu. És una prova d'aplicació individual dirigida a nens amb un aprenentatge de la lecto-escriptura insuficient o anòmala. L'edat d’administració està compresa entre 6 i 10 anys, o més grans si hi ha dificultats lectores. La duració depèn de les característiques del subjecte avaluat, normalment entre 30-40 minuts. Té per objectius determinar els nivells generals i les característiques específiques de la lectura i l’escriptura d’infants en edat d’adquisició del procés lector i escriptor.
La prova consta d’una versió en llengua castellana (T.A.L.E.) i d’una en llengua catalana (T.A.L.E.C.). El material amb què compta és: 4 Cartolines de lletres, síl·labes i paraules, textos per a la lectura, comprensió i dictat. A més de plantilles de correcció i llibreta de resultats.
S'avalua la lectura a partir de: lletres, síl·labes, paraules, comprensió i velocitat lectora. I l'escriptura mitjançant: lletres, sil·labes, paraules, frases, redacció dictat i còpia.
Al TALEC es puntuen les omissions, substitucions, addicions, inversions, entre d’altres. També l’ortografia arbitrària i natural i la cal·ligrafia. Utilitzant les plantilles de correcció es calcula la puntuació directa (PD). S’han de tenir en compte tant els errors comesos com el temps que s`ha tardat en fer la prova. Les taules de la llibreta de resultats ens serveixen per passar la PD a la puntuació percentil. Si el resultat és inferior al percentil 20, aproximadament, ens trobem davant d’un cas preocupant de lecto-escriptura.

· PROLEC-R: La bateria PROLEC és un dels referents més importants per l'avaluació de la lectura. Està basada en el model cognitiu, i es centra en els processos que intervenen en la comprensió del material escrit: identificació de lletres, reconeixement de paraules, processos sintàctics i processos semàntics. El PROLEC-R segueix la mateixa filosofia, tractar de saber quins components del sistema lector no funcionen en els nens que no consegueixen aprendre a llegir. En primer lloc, es consideren els temps d'execusió juntament amb els acerta per poder determinar la precisió i eficiència lectores. Per altra banda, s'han eliminat les tàsques poc discriminatives i modificat l'estructura d'altres per millorar les seves propietats psicomètriques. Es pot passar a partir de 1r de Primària, i s'ha ampliat l'àmbit d'aplicació als últims nivells d'Educació Primària (5è i 6è). També s'ha incorporat a l'avaluació un nou mecanisme a destacar: la comprensió oral.

· PROLEC-SE: Bateria diagnòstica adreçada a infants de 10 a 16 anys, que té per objectiu l'avaluació dels processos lectors que intervenen en la comprensió lectora.


El fet de conèixer i poder treballar amb diferents bateries diagnòstiques és un fet nou per a mi, ja que tot i què n'havia sentit a parlar d'alguna d'elles, en desconeixia la seva utilitat, i mai les havia pogut veure en persona. Com a psicopedagogs competents hem de saber dels diferents recursos que disposem i com s'utilitzen, i les bateries diagnòstiques en són un de molt útil i important per a descartar o detectar alguna dificultat.


Per acabar també m'informa del canvi de normativa sobre la seva tasca com a psicopedagoga de l'EAP, que començarà a aplicar-se el proper curs.

Actualment s'elaboren dictàmens en els següents casos: canvi d'etapa, canvi de centre, escolarització compartida, inici d'escolarització i per dictamen de reconeixement. A partir d'ara només s'elaboraran en cas de canvi de centre o canvi d'etapa.

Els antics dictàmens de reconeixement, quan els mestres realitzen la demanda, passaran a ser informes de reconeixement, els quals necessitaran més implicació per part del centre. Tot informe haurà de tenir un PI que s'haurà de realitzar com a mínim dos mesos abans de fer l'informe de reconeixement. Tindrem en compte que el PI es realitza quan hi ha un cicle de retard o un curs de repetició. Caldrà adjuntar sempre, si n'hi ha, infomres de psicolegs privats, CSMIJ... Si els psicolegs elaboren un informe, per casos socials, també se li entregarà a la psicopedagoga per adjuntar-ho al PI.

El primer trimestre els psicopedagogs s'hauran de dedicar a la detecció de P3 i realitzar les derivacions al CDIAP i elaborar els informes de reconeixement pertinents.

Els anomenats trastorns greus d'aprenentatge desapareixeran i s'englobaran dins dels trastorns de desenvolupament. Tampoc estaran incloses les altes capacitats.

No hay comentarios:

Publicar un comentario